Twee soorten stilte in gesprekken en in sessies Voor een zorginstelling verzorg ik een aantal trainingen rondom positieve gezondheid en daar ging het onder andere over (ongemakkelijke) stiltes die kunnen vallen in adviesgesprekken. Dat deed me denken aan een les die ik leerde als goochelaar in het theater over het werken met stilte. Lees verder... |
Hoe verleidt je deelnemers om hun verantwoordelijkheid te nemen? Dat is een interessante vraag, want welke teamcoach/trainer/adviseur/facilitator kent niet het moment aan het einde van een sessie of vergadering wanneer gevraagd wordt wie de acties gaat oppakken en dat iedereen dan naar elkaar kijkt maar niemand z'n vinger opsteekt? Lees verder... |
Zelf differentiatie bij het begeleiden van complexe dialogen Hoe help je een groep in hun zoektocht wanneer verschillende belangen, ervaringen en visies het gesprek complex maken en de groep door de bomen het bos dreigt kwijt te raken? Lees verder... |
Interventieladder voor het omgaan met dominanten deelnemers Je bent nog niet uitgesproken of hij heeft zijn antwoord al paraat en andere deelnemers komen er nauwelijks tussen. Een dominante deelnemer kaapt vanuit enthousiasme óf vanuit kritiek, bedoeld of onbedoeld, de sessie en daar moet je iets mee als facilitator, maar wat... Lees verder... |
Dynamisch sturen als facilitator Als je op een fiets zit weet je meestal wel welke kant op je wilt, maar je weet niet precies onder welke hoek je stuur zal staan over 200 meter. Net zo weet je als waarderend facilitator wel welke doelen nagestreefd worden maar is vooraf nooit helemaal te voorspellen welk gesprek er gevoerd zal worden na 45 minuten. Hoe kan je omgaan met die onzekerheid? Lees verder... |