De leergang biedt een omgeving waarin je jezelf intensief onderdompelt in het vak van begeleider bij verandering en ontwikkeling. In wisselwerking met de diverse deelnemers in de leergang, oefeningen, reflecties en theorie ontwikkelt iedereen inzichten en vaardigheden op zijn eigen niveau en interessegebied.
|
|
Leergang Waarderend faciliteren
De leergang bied inspiratie voor professionals die teams en organisaties begeleiden in verandering of ontwikkeling. Centraal staat het begeleiden van dialogen tussen de betrokkenen, waarin zij op nieuwe manieren naar elkaar en het vraagstuk leren kijken en komen tot gedragen acties en afspraken.
Waarderend faciliteren is niet één methode, maar een specifieke stijl van werken die z’n weerklank vind in de opdrachtformulering, het ontwerp van langer durende ontwikkeltrajecten, het begeleiden van allerlei soorten sessies (strategie, teambuilding, evaluatie, enz) en zelfs individuele coaching.
Waarderend faciliteren is een alternatief voor de veelgebruikte “diagnostische benadering” bij verandering en ontwikkeling in teams en organisaties. In plaats van een top-down diagnose van het probleem als drijvende kracht, werkt waarderend faciliteren vanuit de “dialogische benadering”, waarin de dialoog rondom het eigen oplossend vermogen centraal staat.
Een magische ervaring
Waarderend faciliteren is een ragfijn spel en dat zul je ook ervaren tijdens de leergang. Het is een krachtige en subtiele stijl van faciliteren die bijna magisch te noemen is. Als je het goed doet, merken de deelnemers niet dat hun proces is gestuurd, net zoals bij een goochelaar zijn technieken onzichtbaar blijven of zoals een balletdans moeiteloos lijkt. De leergang zou je bijna een initiatie in deze stijl van werken kunnen noemen. Het programma is een ragfijn spel waarin je langzaam maar zeker de attitude en vaardigheden eigen maakt.
Doelgroep
Deelnemers zijn professionals die een faciliterende en adviserende rol hebben bij verandering, ontwikkeling en samenwerking in teams en organisaties. Zij hebben functies als projectleider, organisatieadviseur, teamcoach, programmamanager, facilitator, trainer en beleidmaker. Daarnaast past het goed bij professionals die een hulpverlenend of ondersteunend beroep hebben. In company leertrajecten kunnen goed toegespitst worden op deze doelgroepen.
De leergang bied inspiratie voor professionals die teams en organisaties begeleiden in verandering of ontwikkeling. Centraal staat het begeleiden van dialogen tussen de betrokkenen, waarin zij op nieuwe manieren naar elkaar en het vraagstuk leren kijken en komen tot gedragen acties en afspraken.
Waarderend faciliteren is niet één methode, maar een specifieke stijl van werken die z’n weerklank vind in de opdrachtformulering, het ontwerp van langer durende ontwikkeltrajecten, het begeleiden van allerlei soorten sessies (strategie, teambuilding, evaluatie, enz) en zelfs individuele coaching.
Waarderend faciliteren is een alternatief voor de veelgebruikte “diagnostische benadering” bij verandering en ontwikkeling in teams en organisaties. In plaats van een top-down diagnose van het probleem als drijvende kracht, werkt waarderend faciliteren vanuit de “dialogische benadering”, waarin de dialoog rondom het eigen oplossend vermogen centraal staat.
Een magische ervaring
Waarderend faciliteren is een ragfijn spel en dat zul je ook ervaren tijdens de leergang. Het is een krachtige en subtiele stijl van faciliteren die bijna magisch te noemen is. Als je het goed doet, merken de deelnemers niet dat hun proces is gestuurd, net zoals bij een goochelaar zijn technieken onzichtbaar blijven of zoals een balletdans moeiteloos lijkt. De leergang zou je bijna een initiatie in deze stijl van werken kunnen noemen. Het programma is een ragfijn spel waarin je langzaam maar zeker de attitude en vaardigheden eigen maakt.
Doelgroep
Deelnemers zijn professionals die een faciliterende en adviserende rol hebben bij verandering, ontwikkeling en samenwerking in teams en organisaties. Zij hebben functies als projectleider, organisatieadviseur, teamcoach, programmamanager, facilitator, trainer en beleidmaker. Daarnaast past het goed bij professionals die een hulpverlenend of ondersteunend beroep hebben. In company leertrajecten kunnen goed toegespitst worden op deze doelgroepen.
Niveau
Het ervaringsniveau bij de meeste deelnemers is gemiddeld tot hoog, alhoewel ook starters meegedaan hebben en enthousiast waren. Doordat iedereen met eigen casuïstiek werkt kan iedereen leren op zijn eigen niveau.
Aan de trainingen namen al vaak professionals deel die al eerder geschoold waren in bijvoorbeeld creatieve werkvormen, Appreciative Inquiry, Deep Democracy, Agile, Lego Serious play, NLP en meer. Die achtergronden maakten de verdieping in de leergang alleen maar rijker.
Het ervaringsniveau bij de meeste deelnemers is gemiddeld tot hoog, alhoewel ook starters meegedaan hebben en enthousiast waren. Doordat iedereen met eigen casuïstiek werkt kan iedereen leren op zijn eigen niveau.
Aan de trainingen namen al vaak professionals deel die al eerder geschoold waren in bijvoorbeeld creatieve werkvormen, Appreciative Inquiry, Deep Democracy, Agile, Lego Serious play, NLP en meer. Die achtergronden maakten de verdieping in de leergang alleen maar rijker.
LEERDOELEN
Begrijpen en eigen maken van de principes van waarderend faciliteren. Kennis en ervaring opdoen met werkvormen en het ontwerpen van krachtgerichte sessies. |
Versterken van diepgaand vertrouwen in de kennis, kunde en kansen binnen de groep. Vrij van dwingende methodes en dogma's variëren met houding, interventies en werkvormen. |
Vaardigheden ontwikkelen om kennis, kunde en kansen te ontsluiten in dialogen. Kunnen spelen met perspectieven, interpretaties en zienswijzen. |
"Een fijne leergang waarvan de resultaten direct toepasbaar zijn in de praktijk. Ook de cursus zelf is faciliterend vormgegeven en vindt als zodanig aansluiting bij de diversiteit in de groep. De trainer werkt vanuit riante eigen ervaring en dit is te merken in de cursus. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die groepen begeleidt en/of aanstuurt en op zoek is naar een handvatten om eigenaarschap in de groep te brengen en houden." |
INHOUD VAN DE LEERGANG
De leergang is opgebouwd uit vier keer twee dagen. Elke tweedaagse heeft een eigen focus en inhoud, maar steeds staan dezelfde principes centraal.
DAG 1 & 2
|
DAG 3 & 4
|
LEERBEGELEIDER
De leergang wordt begeleid door Arjan van Vembde. Arjan werkt vanuit zijn eigen bureau als adviseur, trainer, facilitator, spreker en teamcoach. Hij schreef het boek Werken vanuit kracht en treed op als gastdocent op verschillende hoge scholen. Arjan begeleidde vele sessies en trajecten: van kleine tot grote groepen, van bestuurders tot straatvegers en van vrolijke brainstorm tot taai conflictherstel.
Arjan is geïnspireerd door een brede waaier aan theorie en filosofie. Een grote rol hierin speelt 'Appreciative Inquiry' waarin hij honderden trainingen gaf. Daarnaast zijn concepten als Dialogic Organisation Development, het creatieproces en Denkadviseren, een grote inspiratiebron. Arjan heeft een achtergrond als goochelaar en hij verrijkt zijn trainingen regelmatig met een magische metafoor of energizer. Lees meer bij het profiel en lees reacties van eerdere deelnemers op Springest |
Samenwerkingspartners
Bij de organisatie van deze workshop wordt samengewerkt met de Facilitation Academy en de FCE, Foundation for Coporate Education.
Bij de organisatie van deze workshop wordt samengewerkt met de Facilitation Academy en de FCE, Foundation for Coporate Education.
"Het is een erg waardevolle training waarin vooral de mindset een belangrijk onderdeel is. Het is een levendige training waarin veel geoefend wordt, afgewisseld met theorie, en op een waarderende manier van gedachte wordt gewisseld. De trainer Arjan is een fijne trainer die op een fijne, leuke en luchtige manier de training geeft. Hij zorgt voor veel interactie en een veilige setting." |
Vrijblijvend advies Twijfel je of waarderend faciliteren aansluit op jouw leerbehoefte of over welke levels je wilt volgen? Bel 06 28 348 378 of mail in@waarderend-faciliteren.nl en kom erachter met een vrijblijvend advies. |
|